SELAMAT DATANG KE LAMAN IKRAP. SATU KOMUNITI KECIL TAPI PENUH DENGAN BERITA SEMASA...

Sunday 23 March 2008

Repeater INAS - QRM di simplex VEE99 di IPOH

INAS terpaksa menggunakan semula frekuensi asal repeater setelah mencuba beberapa kali menukarkannya supaya memberi laluan kepada kita. Memandangkan SOP menyatakan bahawa kita patut berganjak ke frekuensi lain jika frekuensi yang telah kita guna sejak 2 tahun lepas mendapat gangguan dari pemancar yang telah diberi lesen dari MCMC.
Sebenarnya repeater ini tidak mendatangkan apa-apa masalah jika penggunanya berada disekitar lokalan Lenggong, tetapi jika rakan di Ipoh menggunakannya, ia akan mengganggu QSO kita di simplex 144.990MHz.
Demi semangat setiakawan dan menghhormati rakan-rakan RA, saya cadangkan jika ada rakan Ipoh yang menggunakan Inas semasa kita bersimplex, rakan-rakan hendaklah QSY ke frekensi BOTA atau V44. Anda dilarang sama sekali meletakkan tone dalam sebarang simplex yang dipergunakan.
Satu isu sekarang ini, saya tidak pasti sama ada rakan-rakan VEE99 menyerang rakan2 di Lenggong dalam mesej box mereka. Jangan keruhkan suasana, jangan cari lawan , jangan cari ketidaksenagan rakan2 lain. Ada rakan yang menangguk di air keruh dengan menegangkan lagi suasana, menyamar sebagai rakan kelab kita.
Saya berharap jangan lah lagi kita pedulikan perkara yang remeh-temeh tersebut. Jangan risau, kerana kelab kita ini tidak lama lagi akan mendaftarkan satu pemancar yang mana dapat memudahkan kita berkomunikasi diserata capaian. Mudah-mudahan.

Jangan pandang belakang, kerana kita telah lama bersusah payah menghidupkan kelab kita ini. Tumpukan perhatian kepada aktiviti lokalan. Dan harmonikan suasana dengan rakan2 lain diluar sana.

- YDPVEE99-9W2HMI

No comments:

Post a Comment