SELAMAT DATANG KE LAMAN IKRAP. SATU KOMUNITI KECIL TAPI PENUH DENGAN BERITA SEMASA...

Tuesday 30 October 2007

Check Net Morse Code???? Bior Betul

Apa itu Morse code? Seperti yang kita maklum, kod bunyi pendek panjang ini mengganti konsonan abjad roman kita. Satu cabaran yang amat getir, dimana kita terpaksa menukar bunyi menjadi huruf dan seterusnya perkataan demi perkataan.
Vee99 sekali lagi mendahului rakan-rakan lain dalam merealisasikan aktiviti yang amat mencabar ini. Walaupun bukan satu kelas yang formal, tetapi menjadikan satu eyeball kepada sesi berlatih morse code ini.

Kita tahu tarikh ujian masih lagi jauh tetapi demi merasakan aktiviti eyeball ini patut diselang selikan dengan aktiviti yang memberi manafaat juga menambah ilmu kepada rakan-rakan Radio Amatur. 9W2AFR telah bersetuju untuk membekalkan bahan pembelajaran dan mungkin satu sesi checknet denag morse code akan diadakan di Vee99 selepas itu. Kepada semua rakan yang memantau, termasuk yang bukan VEE99 juga rakan yang tidak mengiktiraf kami, apakan daya kami kerana bukan soal tunjuk pandai yang kami ketengahkan tetapi satu aktiviti yang sihat patut di laksanakan dalam memantapkan RA di Malaysia ini.

Walau apa pun kami tetap akan melaksanakan aktiviti yang kami rasa tidak melanggar undang-undang negara, Kepada yang tersentuh hati.... tepuk radio tanya antena ... kemanakah pancaran patut di sasarkan...

-9W2HMI/SC5XLI/SIAKAP

No comments:

Post a Comment